Jak działa rower elektryczny?

Rower elektryczny - budowa

Czym jest, a czym nie jest rower elektryczny?

Rower elektryczny można zdefiniować jako zwykły rower z zabudowanym silnikiem elektrycznym wspomagającym pedałowanie. Wspomaganie uruchamia się automatycznie podczas pedałowania. Siła wspomagania w większości modeli jest regulowana poprzez panel sterowania lub w tańszych modelach – manetką. Moc wspomagania może być znacząca i stanowić wielokrotność siły pedałowania (zwykle jest to zakres 50% do 400% wzmocnienia mocy pedałowania). Jednoślad pozwalający na jazdę bez pedałowania z definicji nie jest rowerem elektrycznym.

Lokalizacja silnika

Najpopularniejsze są konstrukcje oparte na silniku wbudowanym w piaście przedniej lub tylnej. Z punktu widzenia skuteczności napędu wybór koła dla lokalizacji silnika jest bez znaczenia. Najczęściej spotykany jest silnik w piaście przedniej. Takie rozwiązanie jest najprostsze i najczęściej stosowane w przypadku przebudowy “zwykłego” roweru na rower elektryczny (wystarczy zabudować zestaw składający się z przedniego koła z silnikiem, sterownika oraz baterii). Bardziej zaawansowane rozwiązania oparte są na siniku wbudowanym w okolicach suportu. Posiada ono szereg zalet: idealnie rozłożony środek ciężkości, bezpośrednie przeniesienie napędu, brak poślizgu.

Parametry techniczne i przepisy prawa

Obowiązujące przepisy dopuszczają do ruchu drogowego na zasadach zwykłego roweru rowery elektryczne o specyfikacji “Pedelec” posiadającej parametry:
– moc silnika maksymalna 250 W
– prędkość maksymalna podczas jazdy ze wspomaganiem 25 km/h
– wspomaganie jazdy silnikiem uruchamiane jest pedałowaniem
– rowery takie nie wymagają rejestracji.

Niedawno na rynku zaczęły pojawiać się rowery o specyfikacji “S-Pedelec”, które posiadają parametry:
– moc silnika maksymalna 500 W
– prędkość maksymalna podczas jazdy ze wspomaganiem 45 km/h
– wspomaganie jazdy silnikiem uruchamiane jest pedałowaniem
– rower wyposażony jest w lusterka wsteczne, konieczność używania kasku
– rowery takie podlegają obowiązkowi rejestracji
– w zakresie przepisów ruchu drogowego nie są traktowane jak zwykły rower.

Ogólnie o rowerach elektrycznych

Terminem ”rower elektryczny” nazywa się również jednoślady niespełniające wspomnianych kryteriów, budowane w ramach tzw. konwersji roweru tradycyjnego na rower elektryczny. Silniki w takich konstrukcjach mogą mieć moc powyżej 500 W i mogą być napędzane wyłącznie silnikiem. Pomimo podobieństwa do roweru elektrycznego, powinniśmy je zaliczać do kategorii skuter elektryczny lub motocykl elektryczny (obie kategorie są też reprezentowane przez pojazdy budowane fabrycznie).

Kluczowe kwestie: zasięg roweru oraz trwałość baterii

Najważniejsza jest technologia, jakość wykonania oraz pojemność baterii. Dystans jaki można przejechać na naładowanej baterii zależy od jej nominalnej pojemności, trybu pracy silnika, stopnia zużycia baterii, terenu, wiatru i paru innych czynników. Producenci e-rowerów podają zwykle zasięg 50-100 km, jednak rzeczywisty dystans w przypadku zastosowania niskiej jakości baterii może być kilkakrotnie niższy lub też większy (nawet do 200 km). Sterowniki w nowoczesnych konstrukcjach rowerów analizują na bieżąco stan baterii i pokazują na wyświetlaczu informację o przewidywanym zasięgu. Aktualnie najczęściej stosowane są baterie o pojemności 8-12 Ah przy napięciu pracy 36V.

Trwałość baterii producenci określają najczęściej na poziomie 500 cykli pełnego ładowania. Jest to jednak wielkość bardzo orientacyjna, nie uwzględnia ona rzeczywistych warunków eksploatacji baterii. Nagminnie pomijana jest również informacja jakiej pojemności “końcowej” należy oczekiwać po “ostatnim”, pięćsetnym cyklu. W tańszych konstrukcjach po pięciuset cyklach ładowania z pewnością nastąpi bardzo istotny spadek pojemności baterii (o ile w ogóle bateria przeżyje taką ilość ładowań). Na trwałość baterii wpływają różne czynniki: technologia zastosowanych ogniw (najlepsze obecnie to LiIo oraz LiFoPe), czas użytkowania, sposób przechowywania (głównie temperatura) oraz sposób ładowania.

Zobacz rowery elektryczne w sklepie ACTIVA

2 Komentarzy

  1. Krzysztof Grzelczyk

    Witam, mam pytanko czy taki rower nadaje się na prezent dla 15 latka? Bo mi się ogólnie podoba, a nie miałem czasu przetestować.

    Odpowiedz
    1. Marcin KAMYK Kamiński (Autor artykułu)

      Krzysztofie, warto zainteresować się Haibike SDURO HardFour na napędzie Yamaha: http://www.roweryelektryczne.info/haibike-sduro-hardfour-rowery-elektryczne-dla-dzieci.html

      Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 507