Jak przygotować rower na lato?

Jak przygotować rower na wiosnę

Po zimie większość z naszych głęboko zakopanych w piwnicy lub garażu rowerów domaga się porządnego serwisu. Na pierwszy rzut oka wystarczy lekko przetrzeć i voilà – rower gotowy do drogi. Po pierwszych kilku obrotach korby okazuje się, że kwestia wiosennego serwisu jest chyba nieco bardziej zawiła. Jeśli twój rower był przechowywany zimą w suchym pomieszczeniu, to do pełnej jego regeneracji wystarczy Ci jedna godzina, kilka sprzętów z pobliskiego sklepu rowerowego i nieco chęci. Dasz radę!

Po kolei. Najpierw warto po prostu umyć rower i wytrzeć. Najbezpieczniej robić to ręcznie za pomocą tradycyjnej szmatki czy też miękkiej szczotki i wiaderka z wodą ze środkiem czyszczącym

Następnie napęd, czyli podstawa przygotowania roweru do sezonu. Chcesz ułatwić sobie tę czynność? Stosuj spinkę do łańcucha. Dzięki niej można ściągnąć łańcuch w kilka sekund. Nie jest to konieczne, ale bardzo ułatwia pracę. Nie ma jednej filozofii odnośnie konserwacji napędu. Można to robić na wiele sposobów, jednak podstawowe zasady są takie same: najpierw czyścimy i odtłuszczamy łańcuch, zębatki i kółka tylnej przerzutki, a następnie smarujemy łańcuch dedykowanym smarem do łańcuchów rowerowych.

Smary

Smary rowerowe

Smary i oleje różnią się od siebie. Do wyboru masz środki do łańcucha, przerzutek, środki do konserwacji, czy oleje do amortyzatorów.

Chcę zobaczyć »

Jednym z elementów roweru, który starzeje się niezależnie od stopnia zużycia jest ogumienie, które parcieje i traci swoje właściwości. Sprawa jest prosta. Należy sprawdzić stan opon, a także dętek, które mogą być sprawne po napompowaniu ale tracić ciśnienie wraz z upływem czasu. Jeśli nasze ogumienie jest w dobrym stanie, to pompujemy je do odpowiedniego ciśnienia – posiłkujemy się tu zakresem ciśnień podawanym przez producenta na boku opony. Zbyt niskie ciśnienie naraża dętkę na przebicie i powoduje duże opory toczenia.

Dętki

Dętki

Najczęściej zużywający się element roweru, dlatego warto mieć dodatkową w zapasie, aby nie zostać zaskoczonym w połowie drogi.

Chcę zobaczyć »

Do sprawdzenia nadają się również klocki hamulcowe. Sprawa prosta – mocno zużyte klocki hamulcowe wymieniamy!

W czasie pierwszego serwisu roweru w sezonie należy zwrócić uwagę na koła, czy kręcą się prosto. W przypadku lekkiego bicia koła na boki możesz się pokusić się o lekką korektę dociągnięcia szprych dedykowanym kluczem. W przypadku większego problemu lepiej udać się z takim kołem do mechanika. Koszt centrowania kół to zazwyczaj kilkadziesiąt złotych.

Precyzyjne działanie przerzutek jest niemożliwe bez regulacji. Dobrze byłoby zacząć sezon od wyregulowania ich. Mnóstwo instrukcji znajdziemy w sieci, a warto przyswoić sobie tę umiejętność. Podczas regulacji zwracamy uwagę na stan linek i pancerzy.

Narzędzia rowerowe

Narzędzia rowerowe

Czasami przydają się w najmniej spodziewanych momentach. Zawsze warto mieć dobrze dokręcone części.

Chcę zobaczyć »

Na koniec pozostaje nam rzut oka na śruby w rowerze, szczególnie te odpowiedzialne za skręcenie kierownicy i kół.

Oczywiście wszystkie wyżej wymienione czynności możemy zlecić specjaliście, który kompetentnie zajmie się naszym rowerem. Warto rozważyć plusy z roweru, który został samemu przygotowany do sezonu. Oszczędność czasu i pieniędzy to chyba główny motyw. Poza tym pozostaje kwestia satysfakcji z własnoręcznie wykonanej pracy. A to już bezcenne.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

678